laat ik maar beginnen, anderen moeten maar aanvullen:
a)
literatuurstudie... -vraag de mineralencollega's over
recente gegevens over een vindplaats
-tijdschriften over die vindplaats (ik heb een aardige (pdf)bibliotheek)
-
www.mindat.org-koop goede 1:2500/stafkaarten en kijk welke vindplaatsen daar nog in de buurt liggen; mijn tekens en groevetekens op landkaarten zoeken... er is tig keer zoveel aan vindplaatsen dan er op mindat staat
-forums doorzoeken: hier,
www.mineralienatlas.de,
www.mindat.org-mailinglijsten doorzoeken a la e-min, rockhounds en daar vragen stellen
-en... google
(fysieke en geestelijke voorbereiding, het juiste materiaal meenemen, de juiste mensen meenemen, uitgerust en ontspannen op weg gaan, rustig rijden, haast=slecht plannen, geen gekke gevaarlijke dingen doen, geen stenen koppen, dat doet ook met een helm op veel pijn, niet in schachten vallen onder de grond, niet van bergen afdonderen, doet ook pijn en zo voort

zo, dat was pappa met zijn advies, nu weer echt advies...
b)
landschap beoordelen, goed kijken... waar moet ik beginnen te zoeken?
zoek naar afwijkingen in het landschap:
-waar bomen weg zijn of lager zijn (latere groei van de bomen dus er was eerst iets anders)
-waar rare kuilen in het bos zitten; afwijkingen in hellingen (haldes... proefgravingen)
-resten van bebouwing (mijngebouwen met oude ingangen of haldes)
-waar andere planten groeien (het zinkviooltje op zinkhaldes bij Kelmis)
-waar in de wand een verkleuring zichtbaar is en/of boudinage in Binn
waar kluften en gaten in de wand zitten; in plooien in de wand
zie ook
http://www.strahlen.org/lit/1996-115.pdf-op gedeeltes van wanden waar 2 gesteentetypes elkaar raken is het veelal interessant
-waar secundaire mineralen te zien zijn; verkleuringen in gesteente en grond
-de meest massief lijkende stukken bevatten altijd de grootste holtes... dat is een soort wet van Murphy van mineralenverzamelaars
-dat geldt ook voor de grote rotsblokken waar anderen al 100 keer zijn langsgelopen; de meesten hebben geen hamer die groot genoeg is voor grote blokken of zijn te lui. dat zijn dus de blokken waar ik altijd aan begin; alles wat groot is moet klein worden, daar help je de groeve eigenaar ook mee, die vergruizen tenslotte ook alles
-waar iedereen op een kluitje zit is meestal het minste te vinden; de wet van Murphy van de haldes (geldt niet voor Lengenbach

zoek waar anderen niet zoeken en je kan leuk verrast worden
-waar rook uit de grond komt

zie Anna/Alsdorf, is vuur...
-wat verboden is, is het leukst, o nee, dat mag ik niet zeggen natuurlijk
c)
gestructureerd zoeken-maak denkbeeldige rasters op de grond en zoek vierkant voor vierkant gestructureerd af
-vooral rustig lopen en rustig kijken, er is tijd genoeg; verzamelaars die alleen maar lopen te rennen van a naar b vinden niets of vinden alleen datgene wat snel te vinden is (wat bovenop ligt...)
-pak niet meteen alles in, maar leg het rustig apart en pak aan het eind alleen de beste stukken in, de rest zou je thuis toch hebben weggegooid
-neem dan ook veel tijd om het goed in te pakken of in kratjes te leggen; inpakken in kranten of watten, liever niet, die watten krijg je er nooit meer af en dat krantenpapier wordt keiharde papier mache als het iets vochtig is... gewoon toiletpapier zonder geur en daar heel veel van en vooral heel luchtig, grote stukken onderop, kleine bovenop, de tere stukken in het karton van het rolletje en de echt tere in losse kleine doosjes die je meeneemt. En... vooral veel papier, te veel, als je stopt met papier rollen, ga je toch nog even door...
d)
hakken-vooral rustig zoeken, veel ruimte houden om wat je echt wilt hebben heen
-1 keer hard slaan is vaak beter dan 25 keer net niet hard genoeg
-hard werken levert meer op dan oprapen...
-diep graven werkt ook beter dan oprapen, maar dan ook energie overhouden om het gaatje weer netjes dicht te maken, geen bomen ontwortelen en zo, grasplakken in de bergen netjes terugleggen; dan ben je braaf

e)
analyseren-zelf, via mineralencollega's en via chemische en rontgenanalyses
-fotograferen van de mineralen zou leuk zijn
f)
kennis, ervaringen en informatie weer delen !-vindplaats toevoegen aan mindat
-recente ervaringen delen op dit forum