strahlen.org forum
Welcome, Guest. Please login or register.
January 08, 2009, 03:11:51 PM

Login with username, password and session length
Search:     Advanced search
We have 6 'members only' strahlerforums !
Want to know what is there?
  Just register... wink
30143 Posts in 1736 Topics by 360 Members
Latest Member: Marco Gross
* Home Help Search Login Register
+  strahlen.org forum
|-+  mineralogy rocks !
| |-+  Equipment
| | |-+  How/where to start?
0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] Print
Author Topic: How/where to start?  (Read 5675 times)
Laura Lodewijks
Sometimes here

« on: April 05, 2005, 07:54:15 PM »

Nou die foto daar moet ik me even in gaan verdiepen.

Maar vragen heb ik wel:

Wie kan mij vertellen hoe ik daar moet beginnen? Uitrusting komt wel goed, maar als beginner weet ik natuurlijk helemaal niet waar ik moet zijn en hoe ik dat aan moet pakken. Nou heb ik veel gelezen, maar zie door de bomen het bos eigenlijk niet meer....Alle tips zijn welkom.

Groetjes,
Laura
Frank de Wit
Administrator
Living here

... glowing in dark times...

« Reply #1 on: April 05, 2005, 08:08:59 PM »

laat ik maar beginnen, anderen moeten maar aanvullen:

a)
literatuurstudie...
-vraag de mineralencollega's over recente gegevens over een vindplaats
-tijdschriften over die vindplaats (ik heb een aardige (pdf)bibliotheek)
-www.mindat.org
-koop goede 1:2500/stafkaarten en kijk welke vindplaatsen daar nog in de buurt liggen; mijn tekens en groevetekens op landkaarten zoeken... er is tig keer zoveel aan vindplaatsen dan er op mindat staat
-forums doorzoeken: hier, www.mineralienatlas.de, www.mindat.org
-mailinglijsten doorzoeken a la e-min, rockhounds en daar vragen stellen
-en... google

(fysieke en geestelijke voorbereiding, het juiste materiaal meenemen, de juiste mensen meenemen, uitgerust en ontspannen op weg gaan, rustig rijden, haast=slecht plannen, geen gekke gevaarlijke dingen doen, geen stenen koppen, dat doet ook met een helm op veel pijn, niet in schachten vallen onder de grond, niet van bergen afdonderen, doet ook pijn en zo voort wink zo, dat was pappa met zijn advies, nu weer echt advies...

b) landschap beoordelen, goed kijken... waar moet ik beginnen te zoeken?
zoek naar afwijkingen in het landschap:
-waar bomen weg zijn of lager zijn (latere groei van de bomen dus er was eerst iets anders)
-waar rare kuilen in het bos zitten; afwijkingen in hellingen (haldes... proefgravingen)
-resten van bebouwing (mijngebouwen met oude ingangen of haldes)
-waar andere planten groeien (het zinkviooltje op zinkhaldes bij Kelmis)
-waar in de wand een verkleuring zichtbaar is en/of boudinage in Binn
  waar kluften en gaten in de wand zitten; in plooien in de wand
  zie ook http://www.strahlen.org/lit/1996-115.pdf
-op gedeeltes van wanden waar 2 gesteentetypes elkaar raken is het veelal interessant
-waar secundaire mineralen te zien zijn; verkleuringen in gesteente en grond
-de meest massief lijkende stukken bevatten altijd de grootste holtes... dat is een soort wet van Murphy van mineralenverzamelaars
-dat geldt ook voor de grote rotsblokken waar anderen al 100 keer zijn langsgelopen; de meesten hebben geen hamer die groot genoeg is voor grote blokken of zijn te lui. dat zijn dus de blokken waar ik altijd aan begin; alles wat groot is moet klein worden, daar help je de groeve eigenaar ook mee, die vergruizen tenslotte ook alles  shocked
-waar iedereen op een kluitje zit is meestal het minste te vinden; de wet van Murphy van de haldes (geldt niet voor Lengenbach smiley zoek waar anderen niet zoeken en je kan leuk verrast worden
-waar rook uit de grond komt wink zie Anna/Alsdorf, is vuur...
-wat verboden is, is het leukst, o nee, dat mag ik niet zeggen natuurlijk  evil

c) gestructureerd zoeken
-maak denkbeeldige rasters op de grond en zoek vierkant voor vierkant gestructureerd af
-vooral rustig lopen en rustig kijken, er is tijd genoeg; verzamelaars die alleen maar lopen te rennen van a naar b vinden niets of vinden alleen datgene wat snel te vinden is (wat bovenop ligt...)
-pak niet meteen alles in, maar leg het rustig apart en pak aan het eind alleen de beste stukken in, de rest zou je thuis toch hebben weggegooid
-neem dan ook veel tijd om het goed in te pakken of in kratjes te leggen; inpakken in kranten of watten, liever niet, die watten krijg je er nooit meer af en dat krantenpapier wordt keiharde papier mache als het iets vochtig is... gewoon toiletpapier zonder geur en daar heel veel van en vooral heel luchtig, grote stukken onderop, kleine bovenop, de tere stukken in het karton van het rolletje en de echt tere in losse kleine doosjes die je meeneemt. En... vooral veel papier, te veel, als je stopt met papier rollen, ga je toch nog even door...

d) hakken
-vooral rustig zoeken, veel ruimte houden om wat je echt wilt hebben heen
-1 keer hard slaan is vaak beter dan 25 keer net niet hard genoeg
-hard werken levert meer op dan oprapen...
-diep graven werkt ook beter dan oprapen, maar dan ook energie overhouden om het gaatje weer netjes dicht te maken, geen bomen ontwortelen en zo, grasplakken in de bergen netjes terugleggen; dan ben je braaf smiley

e) analyseren
-zelf, via mineralencollega's en via chemische en rontgenanalyses
-fotograferen van de mineralen zou leuk zijn

f) kennis, ervaringen en informatie weer delen !
-vindplaats toevoegen aan mindat
-recente ervaringen delen op dit forum  Cheesy

... do what you like - www.mineraltravel.com - like what you do ...
Kris Vanderschot
Sometimes here

« Reply #2 on: April 05, 2005, 08:23:22 PM »

ik zou gewoon zeggen .... gaat eens mee kappen Cheesy
Laura Lodewijks
Sometimes here

« Reply #3 on: April 05, 2005, 08:30:49 PM »

bedankt voor je antwoord. Daar kan ik wel wat mee.

Willen jullie echt een vrouw mee hebben? Kan ik me niet voorstellen wink

Groetjes,
Laura
Maurice de Graaf
Always here

« Reply #4 on: April 05, 2005, 08:48:03 PM »

waar rook uit de grond komt Wink zie Anna/Alsdorf, is vuur...

Breng dat meiske niet op een dwaalspoor. Hebben we op de Anna de mooiste dingen niet gevonden op plekken waar juist GEEN rook uit de grond komt?

De beste tip is gewoon met iemand mee gaan die de locality kent. De praktijk is de beste leerschool.

A closed mind is an empty mind
but...A closed mine is not an empty mine
Laura Lodewijks
Sometimes here

« Reply #5 on: April 05, 2005, 08:54:37 PM »

En wat voor gereedschap moet ik meenemen? Wat raden jullie aan?

Groetjes,
Laura
Laura Lodewijks
Sometimes here

« Reply #6 on: April 05, 2005, 08:58:48 PM »

Mag je trouwens in Zwitserland wel doen wat ik daar wil gaan doen? Niet dat je daar veel mensen tegenkomt, maar kom ik in de problemen dan? Mijn vriend is vliegtuigspotter en we hebben daar wel eens nare situaties meegemaakt met dingen die niet mochten. Ze zijn daar niet zo tolerant....

Groetjes,
Laura
Maurice de Graaf
Always here

« Reply #7 on: April 05, 2005, 09:33:10 PM »

En wat voor gereedschap moet ik meenemen? Wat raden jullie aan?

Alleen LICHT gereedschap meenemen. Maar je moet je reisgenoot dan wel goed uitkiezen!
 Je reisgenoot moet voldoen aan de volgende eisen:

Hij moet weten waar je goede dingen kunt vinden
Hij moet zelf niks vinden wat beter is dan wat jij vindt
   (als hij dat toch doet, geeft het aan jou)
Hij moet een zware hamer hebben en die ook zelf dragen
Voor meerdaagse reizen, moet ie goed kunnen en willen koken

Hee , je voldoet prima!  Tongue  Tongue  Tongue  Cheesy  Cheesy

Zonder gekheid, wat je mee moet nemen hangt heel erg van de vindplaats af. Een goede zware hamer is bijna overal handig.

Frank de Wit
Administrator
Living here

« Reply #8 on: April 05, 2005, 09:45:37 PM »

als hamer: vooral zo'n dure Estwing kopen met lange steel
http://www.bodemschat.nl/shop/bodemschatten.php?cPath=1_6&products_id=52021
alle hamers met houten stelen zijn helemaal drie keer niks
te lichte kop, steel gaat zo kapot, energie wordt niet goed op het gesteente overgebracht
met de estwing sla je zonder kracht een blok basalt zo in stukken...

als loupe: http://www.strahlen.org/overig/loupe.htm
russisch, zeer goedkoop, de beste die ik al zeker 10 jaar gebruik
kan je op mineralenbeursen kopen

voor zwitserland moet je in veel kantons een vergunning kopen (een strahlerpatent) om mineralen te kunnen zoeken, dat is duur
dat hoeft voor het Binntal niet
zie ook http://www.mineralienatlas.de/forum/index.php/topic,246.msg1017.html

Harjo Neutkens
Management
Living here

« Reply #9 on: April 05, 2005, 09:51:14 PM »

Nou ik nog....

Wat betreft Zwitserland; voor de meeste plekken kan je een "Strahlerpatent" aanvragen op 't gemeentehuis, je betaalt (he, 't is Zwitserland....) voor het aantal dagen dat je aanvraagt.
In sommige gebieden is het helemaal verboden om te kloppen (meestal zijn er enkele lokale pro's die wel mogen "strahlen" en de meest waanzinnige zaken mee naar beneden nemen).
En wat de strenge Zwitsers met betreffing tot die vliegtuigen......vroeger (heel  wink  vroeger, toen ik nog een klein brabandertje was) moesten wij bij een soort overweg bij Dubendorf stoppen voor een rood licht en een bel......dan schrik je toch wel even als er een Mirage III voorbij geraast komt vol in take-off.
Als je toen per ongeluk links af sloeg reed je een F-5 tegemoet.
Jammer voor je vriend, maar toen kon je gewoon op de vleugels van die dingen gaan zitten....maar ja, zo voel ik me ook als ik in de Alpenrose in 't Habachtal de verhalen over de goeie ouwe seventies (en de wonderlijke vondsten van toen) van oude (nogal corpulente) Duitse verzamelaars aanhoor.....
Kijk wat betreft de patenten eens op kristalle.ch, de site van Oliver (Roth), mocht je iets willen weten kan hij je zeker verder helpen.
Maar Belgie (Ardennen) is ook tof hoor, nog steeds (hoewel ik bij Jose in de vitrine dingen van vroeger tijden heb gezien.... shocked ).

Groet

Harjo

Dig it
Lars Carlén
Sometimes here

« Reply #10 on: September 22, 2007, 10:28:49 AM »

Hej!
My debut here starts with a question: Has this forum uncovered the steps from habitat arrival to habitat departure?

If not, would  you recommend a handbook or a homepage, or perhaps publish some commented pictures here?

When I show the wonderful pictures of fragile crystals presented here, when I show them for my wife, she ask me to bring her such beauties! Yes, but how!

Scenario:
1. Arrival to the Place of Hope
2. Start digging? Start climbing?
3. Hammer? But these fragile crystals, will they stand hammering? Drilling? Scratching in cracks?
4. Back and this is the result so far - now back home for treatment, but that is another story.

I write this because I want to be one of you. I admire you all!

Best regards

Lars
Frank de Wit
Administrator
Living here

« Reply #11 on: September 22, 2007, 10:42:43 AM »

Hi Lars, welcome!
a little is here in englisch http://www.strahlen.org/stepbystep/ (needs improvement)
and here in this forum-topic (needs translation)

I/we will work on it and all the help is welcome wink

Hojje!

Robin Bakker
Living here

« Reply #12 on: September 22, 2007, 01:10:14 PM »

hej Lars,

also a welcome from me, it's nice to have a Swede writing here, I like the country and people a lot smiley
(my last visit to Småland, including some collecting of course, was in August last year, see http://www.strahlen.org/smf/index.php/topic,605.0.html)

onto your question: the way to success lies in knowing what you are searching for and where to look for it, to have knowledge of the material at a chosen locality.
generally you don't want to come somewhere and only see "rocks". you will want to be able to distinguish the good and uninteresting material.
the best way to learn this is by studying literature and internet, asking collectors who know something about the locality for help or maybe even visit it together. there are also mineral collector assocations which you can join (a bit like our nice forum wink ).
if you can't find any good information, try to collect as many different rocks as possible and study them at home (you are welcome to ask for identification help here too).

a small example, the Ädelfors guldgruvor (http://www.strahlen.org/vp/se/adelfors/adelfors.htm)
there's lots of material on the dumps, but only the Quartz-pieces contain the Gold. you could spend years working through the slate/schist there and never find anything! so.. know what to look for wink

about point 3, the tools to use, see http://www.strahlen.org/stepbystep/ , but getting out specimens in one piece requires practice, practice, practice..
(and even then you will inevitably loose some crystals)

hejdå,
Robin

edit: spelling mistake rolleyes
« Last Edit: September 22, 2007, 08:06:37 PM by Robin Bakker » Logged
Maurice de Graaf
Always here

« Reply #13 on: September 24, 2007, 07:19:17 PM »

Hi Lars,

If you can not find good information in advance you can also learn from fellow collectors even if they are not present at the site anymore! Pay attention to freshly broken rocks.  grin In most quarries that are visited occasionally by collectors you will find recently smashed rocks lying around. or pits dug and not filled up again (shame on the careless collector!) Chances are someone smashed these rock looking for the goodies, but left the not so goodies behind. It might pay to study these collecting sites and ask yourself what kind of rock was he/she after and why.

In general go for anomalies such small cavities, veins of calcite, quartz etc., contacts between different rocks or maybe microscopic sulfides will show the road to success. In most sedimentary rocks, which are layered the good stuff hides in more rounded rocks for instance.

Keep practicing and gaining experience, pray to all the gods for some old fashioned luck but most importantly enjoy the day out in nature even without any finds smiley

Lars Carlén
Sometimes here

« Reply #14 on: September 26, 2007, 01:10:21 AM »

Thank you for the encouraging reactions on my pray for help!

I still hope for pictures which show the steps between the big hammers e.g. Vitezslav (Snasel) and  Victor (Swan) use and their face (and crystal) when the treasures reach their hands!

But so far, once again, thanks for the kind answers!

Lars
Pages: [1] Print 
« previous next »
Jump to: